A marketingesek mindössze 50 %-a hisz a tartalommarketing ROI mérésében

Írta: Ulbe Jelluma 2016.10.28

"Mind tudjuk, hogy a digitális csatornák adatait könnyebb megszerezni, de szintén könnyebb úgy intézni a dolgokat, hogy úgy nézzen ki: a digitális tartalom jól teljesít." Ez a digitális média egyik legnagyobb előnye a hagyományosabb csatornákkal - mint a print - szemben, és magyarázatot is adhat arra a trendre, miszerint számos marketinges túlzott mértékben támaszkodik a digitális csatornákra.

 

A fentebb közölt idézet a CMA - egyesült királysági tartalommarketing szövetség - hatékonysági jelentéséből származik. A digitális forradalom a hirdetés világában nagyrészt az adatok könnyen visszakereshető, mérhető jellegére épült, úgymint a kattintások, megosztások és like-ok száma.

A CMA tapasztalt marketingeseket interjúvolt meg tagszervezetei közül. Az interjúk alapján arra a következtetésre jutottak, hogy még mindig vita tárgyát képezi, mit érdemes egyáltalán megmérni. A megkérdezettek csupán 50 százaléka szerint lehetséges a tartalommarketing ROI-jának pontos mérése. Majdnem minden válaszadó szerint igaz azonban az, hogy a tartalommarketing adatainak alapján megbecsülhetőek azon tényezők is, amelyek meghatározzák a márka hosszú távú jövőjét: a márka felé mutatott bizalom, a vásárlási szándék, a jó hírnév és a többi.

Minden print médiát - vagyis magazint, brosúrát, szórólapot és hasonlót - használó cég rendelkezett a teljesítmény pontos mérésére szolgáló eszközökkel.

A print magazinok marketing céljából történő használata az Egyesült Királyságban 2013 és 2016 között 0,9 százalékkal csökkent, részben a ROMI (a reklámköltésre fordított összegek megtérülése) megfelelő mérésének hiánya miatt. Azonban a Gartner kutatócég arra mutatott rá, hogy a fogyasztók preferálják az olyan többcsatornás márkaélményt, amelynek egyaránt részét képezi a "hagyományos" és az "új" média. Részben azért, mert a print más típusú tartalmat tesz elérhetővé, mint a digitális platformok. Michael Skapinker a Financial Times-tól a következőt mondta: "Mikor egy alkalmazást használok, azt olvasom el, ami érdekel. Amikor újságot olvasok, olyasmit is elolvasok, amiről azelőtt nem is tudtam, hogy érdekel."

 

A hatékonysági jelentés a print magazin tartalom hatásfokának háromfajta mérési módját jelölte meg:

1. A termékenkénti növekvő eladások követése

Azon termékek eladási adatainak folyamatos vizsgálata, melyeket kizárólag print magazinban reklámoznak a publikáció előtt és után.

2. Az eladások követése a vásárlók szintjén

A magazint olvasó fogyasztók azonosítása, kontrollcsoport létrehozása és a vásárlási szokások figyelése a magazin publikációja előtt, közben és után.

3. Ökonometria

Ez a legdrágább módja a print magazin és az eladások közötti laza kapcsolat azonosításának és mérésének. 

A riportban foglaltak alapján mindenképpen érdemes a print tartalom mérésére és azok létjogosultságára odafigyelni a jövőben. A reklámköltésekre fordított összeg megtérülésének terén a nyomtatott lapok továbbra is jól teljesítenek, így még sokáig a cross-média tartalomstratégia részét fogják képezni.