A webbel versenyzünk

Írta:: Dávid Burghardt 2017.01.24

Ifj. Keskeny Árpád, a Keskeny és Társai 2001 Kft. egyik tulajdonosa a nyomtatott anyagok, elsősorban a csomagolás marketingben betöltött szerepéről, valamint a nyomdaipar jövője szempontjából elengedhetetlen hozzáadott értékről számolt be nekünk.

A print helyzete a marketingben

Meglátásunk szerint a nyomtatott marketinganyagok terén egyértelmű fejlődés látható az elmúlt időszakban Magyarországon: a tíz évvel ezelőtti tragikus minőségű anyagok eltűntek a piacról, az ügyfelek igényesebbé váltak. Az elvárásaik növekedtek, de az új technológiák ismeretének hiányában még mindig nem elég tudatosan kérik a minőséget. Továbbra is az ár dominál, de ha jól el tudjuk magyarázni az ügyfélnek az előnyöket, akkor általában nyitott arra, hogy valamivel drágábban jobbat vegyen. Például egy minőségi nyomdatermék esetében csak azt kérdezzük, kér-e rá védőlakkot, akkor nem fogja választani, de ha megismertetjük a lakkok széles skálájával és ezek előnyeivel, akkor érdeklődést mutat.

A megrendeléseink bő felét a csomagolóanyagok teszik ki. Egyre inkább a csomagolás adja el a terméket, a szerepe felértékelődött. Ezen a területen mind több és több kisebb darabszámú megrendeléssel találkozunk, sok kisvállalkozás keres meg minket és nagyon rövid reakcióidőre van szükség. Számunkra az a kihívás, hogy az ügyfél eleinte még maga sem tudja, mit akar, ennek ellenére a lehető legjobban és nem túl sok időt felemésztve kell kiszolgálnunk.

Hozzáadott érték a nyomdaiparban

Úgy gondolom, mára elkerülhetetlenné vált, hogy az óhatatlanul csökkenő nyomtatott médiát fölértékeljük. Ez a nyomdász és a reklámügynökség érdeke is. Ha csak legyártjuk a megrendelést, mindenféle okosság és finesz nélkül, akkor nem biztos, hogy lesz holnap. Ha a nyomdaiparból élők többsége belátja, hogy ma már egy egyszerű szórólap kinyomása nem elég, hanem hozzáadott értéket is kell nyújtani, akkor a nyomtatott médiának nagyobb jövője van. Miközben a webes megjelenések naponta megmozdulnak 3D-vel, virtuális valósággal, a nyomdaipar mintha klasszikusabb lenne és nem akarná meghallani az idők hangját. Szükség van lenyűgöző, ámulatba ejtő hatásokra hiszen a webes dolgokkal versenyzünk. Hiába jó kézbe venni és jobb olvasni a nyomtatott anyagokat, nekünk is föl kell nőni a változó tartalomfogyasztási szokásokhoz.

Az ügyfelek, ügynökségek eltérő mértékben nyitottak arra, hogy a nyomdaipar különleges technológiák alkalmazásával segítsen egyedivé, értékesebbé tenni a projektet, ötletekkel álljanak elő. Alapvetően emberek vagyunk, eltérő igényszintekkel, és ennek fényében dől el, mennyire vállaljuk az ezzel járó pluszmunkát is.

A Keskeny nyomda elsőként és tudtommal példa nélküli kezdeményezésként vállalta, hogy szimpóziumok keretében megismerteti az ügyfelekkel a nyomdában elérhető különleges technológiákat. Fontos, hogy minél többen megértsék: anélkül nem megy, hogy ők megismerjék a lehetőségeket, amit mi elérhetővé teszünk számukra.

Nem feltétlenül az ügyfélben kell megfogalmazódnia az igénynek, elsősorban az ügynökségek feladata lenne igényt teremteni. Nekünk egyszerűbb dolgunk lenne, ha csak az ügynökségeket kellene oktatnunk. De lássuk be, ez annak függvénye is, hogy ki van az asztal túloldalán. Ezért felvállaltuk azt a pluszt, hogy az ügyfeleket közvetlenül is megszólítjuk. A technológiáinkat példákkal bemutató katalógusunkat is használni látszik a piac, az ügyfelek egymástól kérik kölcsön, hogy megismerjék a lehetőségeket, átlássák az alkalmazási módokat. Mi ezzel tudtunk hozzájárulni a piac fejlődéséhez.

A Best of Print Hungary 2016 versenyen díjazott projektekről

A nyomtatási nagydíjat kapott Edelholz prospektus esetében egy Magyarországon talán egyedülállónak számító technológiát alkalmaztunk: a nyomtatással egy menetben strukturáltuk az alapanyag teljes felületét. Így meg tudtuk valósítani, hogy egy fa parkettákat áruló cég katalógusának teljes borítója azonnal átadja a fa érzetét annak, aki kézbe veszi. Mindez ráadásul, ha nem is elhanyagolható költség, de semmiképpen sem megfizethetetlen, főleg egy magas minőségű termékeket előállító cég számára. Ma a siker titka az, hogy valaki vagy nagyon olcsó, vagy jó minőséget gyárt. Úgy tűnik, hogy egyre többen látják be, a minőség elengedhetetlen, és ezért a nyomdászoknak is egyre magasabb minőséget sugalló termékeket kell letenniük az asztalra.

Az aranyérmes Swiss Credo magazin is ugyanerről szól: egy jól csak kevesek által alkalmazott technológia, a fémfóliával teljes felületén bevont alapanyag nyomtatása, ami biztosítja a nem mindennapi látványt. Olyasmi, amit ha a kezembe veszek, megállok egy pillanatra. Ebben az esetben például az ügyféllel és a grafikai stúdióval együttműködve tudtuk kialakítani a legjobb megoldást.

A csomagolás kategóriában aranyérmes italkoncentrátum dobozunk nem is feltétlenül a legbonyolultabb technikailag, de soft-touch fóliázással készült, ami még viszonylag ritkán alkalmazott felületnemesítési eljárás. A lényeg, hogy ismerni és tudni kell jól használni a rendelkezésre álló eszközöket.

Az innovációs különdíjat pedig egy lentikuláris technológiával készült 3D hatású kép kapta: az így készült képek két vagy több tárgy váltakozásának érzését, mozgást vagy épp zoom hatást is kelthetnek. Ehhez UV nyomtatásra alkalmas nyomógéppel és szakértelemmel is rendelkezni kell, de az alkalmazása már csak kreativitás kérdése. Ugyanúgy a fogyasztó megállítását, meghökkentését szolgálja, mint a már hivatkozott megoldások.

A különleges technológiák által kínált lehetőségek száma szinte végtelen: a flokkolástól, struktúra-dombornyomástól és a mikroprégeléstől a különféle, akár illatos lakkokon át az effektfóliákig.

Beruházások terén egyébként nem mindig szeretek a legelső lenni. Jobb látni, hogy már érett valamire a piac és ismerni pár buktatóját, amit mi meg tudunk oldani. Ráadásul az új technológiák megismerése is időbe és erőfeszítésbe telik. Nagyon vékony a mezsgye a gépszállítás és a know-how átadás területén, ugyanis utóbbit gyakran a korábbi vevőitől szerzi a szállító, és az átadása problémás lehet. Az idő múlásával már egyes cégek innovációjából közkinccsé válik a tudás, de eleinte saját magunknak kell kiharcolnunk, hogy jól működjenek a rendszerek.

Az ügyfelek nyitottsága az új megoldásokra

Minden attól függ, hogyan állítják össze a büdzsét. Mi a jobb: több, kevesebb élménnyel vagy kevesebb, több élménnyel? Mi úgy gondoljuk, érdemes inkább a vásárlás gyakoriságát vagy mennyiségét csökkenteni, inkább ritkán, de nagyon jól csinálni valamit. Ha minden héten kimegy egy szórólap, azt valószínűleg kidobják. Ha csak havonta egyet küldök, de abba bele tudtam tenni a tartalmat, akkor többen megnézik. A kiemelkedő minőség, a hozzáadott érték és a különlegesség a legtöbbször kifizetődik.

Az ügyfélvisszajelzésekről

Magyarországon nem szocializálódtunk arra, hogy visszajelezzünk a pozitív élményekkel kapcsolatban, ettől függetlenül kapunk elismerő szavakat. Ezt nem számszerűsítjük, de a növekvő érdeklődés alátámasztja az elképzeléseink létjogosultságát. Ha ár-érték arányban nem lenne megfelelő, amit kínálunk, akkor sem megélni nem tudnánk belőle, sem a következő beruházásunkat kitermelni. Van olyan ügyfelünk is, aki minden alkalommal azzal keres fel minket, hogy valami különlegeset szeretne termékben vagy formában, és tudja, hogy mi ebben partnerek vagyunk.

 

A cikk eredetileg a Print Power magazin 2016. őszi számában jelent meg.


Forrás: Print Power magazin, 2016. ősz