Az álhírek korában a napilapok és a magazinok a leghitelesebbek

Írta: Ulbe Jelluma 2017.01.11

Németországban végzett kutatásokból kiderült, hogy a német lakosság több mint fele (54 százalék) a napilapokban és magazinokban közölt hirdetéseknek hisz leginkább. Az érzelmekre ható, vagy akár teljes egészében koholt hírek, valamint a német szűrőburok mellett nem meglepő, hogy a legtöbb reklámcsatorna közül a német állampolgárok a printben bíznak leginkább.

 

A German PR and Communication Agencies Association 2016 decemberében készített tanulmánya szerint - melyhez a kutatást novemberben végezték - a print média örvend a reklámpiacon a legmagasabb szintű fogyasztói bizalomnak. Az egyes termékek közül kézenfekvő módon a minőségi lapok kapták a legmagasabb pontszámokat, úgymint a Handelsblatt, a Süddeutsche Zeitung, a Frankfurter Algemeine, a Wirtschaftwoche és a Der Spiegel. Ezek a megkérdezettek 75 százaléka szerint megbízható információforrások. Az álhírek korában pedig ez a fokú bizalom pedig csak tovább fog nőni. A Handelsblatt például 2012-höz képest 25 százalékkal magasabb bizalomnak örvend. A tény, hogy a Bild Zeitung mindössze 17 százalékkal a legkisebb pontszámúak között van (négy év alatt 13 százalékos csökkenés), bizonyítja a minőségi újságírás és a megfelelő hangvétel, stílus fontosságát.

A minőségi lapok remek környezetet teremthetnek a hirdetéseknek, azonban a magazinok és napilapok hirdetési árai egyre csökkennek az országban. Mindamellett a ZenithOptimedia 2016-os adatai szerint a napilapok helyzete majdnem teljesen stabil (2010 óta a legkedvezőbb), a magazinbevételek csökkenése pedig a legalacsonyabb 2012 óta. A napilapok és magazinok kilátásai (viszonylagos mértékben) jobbak, mint az elmúlt öt évben a reklámbevételek lassuló csökkenése miatt.

A tanulmány a többi csatornát is megvizsgálta fogyasztói bizalom tekintetében. A legtöbb kampány többcsatornás megközelítést alkalmaz, ezért a hatásos kampány érdekében különösen fontos, hogy a megfelelő kombinációról pontos adatok álljanak rendelkezésre.

Ahogy fentebb írtuk, a megkérdezettek több mint fele (54 százalék) a print csatornákban bízik. A céges weboldalak tartalmában 50 százalék, a fogyasztók által írt online visszajelzésekben kevesebb mint 40 százalék bízik (utóbbi érték majdnem megegyezik azok arányával, akik kifejezetten nem bíznak ezekben). Az outdoor, a rádióban, tévében közölt hirdetések, a blog- és az internetes reklámok bírnak a legkevesebb fogyasztói bizalommal - kétszer akkora azok aránya, akik kifejezetten bizalmatlanul viszonyulnak e csatornákhoz, mint azoké, akik megbíznak bennük. A vásárlói magazinok érdekes esetet képeznek. Rengeteg állampolgár - a megkérdezettek mintegy 40 százaléka - nem ismeri ezt a csatornát. Akik ismerték, azok között megoszlottak a vélemények, ám többségen vannak azok, akik megbíznak ezekben a magazinokban.

A mai világban, ahol a fogyasztók valódi információkat és ellenőrzött tényeket igényelnek, a hirdetőknek is használniuk kell azokat a csatornákat, amelyekben a fogyasztók megbíznak. Az Edelman Trust Barometer pedig már tavaly bemutatta, hogy a print média élvezi a legnagyobb bizalmat.