VR reklámok és más újdonságok

Írta:: Ulbe Jelluma 2016.11.23

A reklámiparban a print média, a televíziós, a rádió- és a mozireklámok összességét nevezik hagyományos médiának. Akárcsak a televízió esetében, a print ágazatában is hatalmas előrelépések történnek. Az újítások némelyike magával a papírral kapcsolatos; a többi ellenben a print média felhasználói élményét fokozza.

Ha innovációról van szó, az egyik legnagyobb kihívást maga a nyomdafesték elsődleges médiuma, a papír jelenti. Egyes újítások például a papírújrahasznosításra fókuszálnak.

1. Napilapok: Nagyobb elkötelezettség

Az Al-Jazirah szaúd-arábiai lap új projektet indított azzal az alapötlettel, miszerint a hirdetők egy nyomtatott publikációban semmit sem akarnak kihagyni az üzenetükből. Különféle kezdeményezések történtek, melyek mindegyike már létezik a piacon, de egyszerre még egyetlen lap se hozta le az összeset.

A hirdetések a következő eszközöket, formátumokat használták: mega-panoráma, vagy "óriás" hirdetés; egyedi, ötödik szín, vagyis CMYK plusz ezüst, arany, fluoreszkáló vagy pantone szín; kaparós illatmintával ellátott reklám; stancolás; perforáció; valamint az AdvertSticker (olyan matrica, ami a lapban bárhol elhelyezhető és könnyen lehúzható a papírról). A fentiek mind olyan technikák, melyek hozzáadott értéket jelentenek, mert a hirdetések jobban kiemelkednek a közegükből és növelik az olvasói elkötelezettséget.

2. Lapkiszállítás Indiában

Indiában az egyik legszembeszökőbb dolog az, hogy a napilapok nyugati mércével nagyon olcsóak, átlagosan körülbelül 10 euró centbe kerülnek. A kalkuttai lapok hirdetőinek beszámolóiból kiderült, hogy a kiszállítás hatékonysága ebben a hatalmas országban kulcskérdés. Ha ugyanis nem kerülnek a lapok reggel hat órára a gyűjtőhelyre, akkor nem jutnak el az újságárusstandokra sem időben, vagyis onnantól kezdve a lapok értékét kizárólag a hulladékpapír mindenkori ára határozza meg. A Times of India ennek okán indította el a Napkelte Projektet, melynek célja, hogy napkelte előtt célba juttassa a lapokat. Az alapötletet az a gondolat adta, miszerint "reggelente, amikor felkelünk, nem a mobilért nyúlunk először, hanem kisétálunk az ajtóhoz az újságért." Mindenesetre a projekt óriási kihívásokat jelent.

 

3.  Különleges élmetszés

A HP nemrégiben új nyomtatási eljárást dolgozott ki Edge Printing néven. Az újfajta nyomtatók lehetővé teszik a hordozó éleire történő hatékony nyomtatást, amely prémium, exkluzív külsőt kölcsönöz a terméknek. A könyvek gerincére is lehet nyomtatni e technológia révén, így például ha egy adott könyv több példánya esetében nyomtatnak más-más mintát a gerincre, akkor az egymás mellé helyezett könyvek egy nagy képet alkothatnak, érdekes hatást keltve ezáltal.

 

4. VR print reklámok

A "connected print" névvel azt a típusú print médiát illetik, amely az online és az offline média közötti rést igyekszik "áthidalni". A virtuális valóságot övező egyre nagyobb érdeklődésnek köszönhetően a HTC megalkotott egy headsetet kifejezetten a nyomtatott termékekhez. A QR-kódokhoz és a kiterjesztett valósághoz hasonló módon a print termékbe felvitt kód kapcsolatot létesít az olvasóval a HTC headseten keresztül, így az olvasó megtekintheti az AR-reklámokat. A HTC Vivepaper nevű alkalmazása révén a felhasználó virtuális magazint böngészhet. A kínai Conde Nast Traveller is elindítja a Vivepaper appot egy 360 fokban felvett videóval. Az alkalmazás kombinálja a papír fizikaiságát a virtuális valóság erőteljes látványvilágával.

 

5. Környezetbarát újranyomtatható lapok

A kínai Shandong Egyetem kutatói kifejlesztettek egy festékmentes, újraírható médiumot. A leírást látva azonban nyilvánvalóvá válik, hogy ez a technológia nem a közeljövőben fog elterjedni. A kutatók rugalmas, fénykezelhető membránt fejlesztettek ki kis toxicitású volfrámoxidból, melyet polivinil-pirrolidonnal kezeltek. Magas felbontású képek akár 40 alkalommal is felvihetők és letörölhetők a lapokról. A "nyomtatás" folyamata úgy zajlik, hogy az anyagot UV-fénybe helyezik 30 másodpercre. Normális körülmények között pedig a "nyomdafesték" két nap után eltűnik.

 

6. Lézernyomtatott lapok újrahasznosítása

Az izraeli REEP cég olyan zárt rendszert fejlesztett ki, melynek keretében a papír többször újrafelhasználható. Az eljárást az irodákban lehet a leghatékonyabban felhasználni. A lézeres (nem inkjet) nyomtatóval nyomtatott különleges papír tartalma beszkennelhető és feltölthető az adatfelhőbe, majd eltávolítható róla a festék. Az így "megtisztított" papírra ezután újból lehet nyomtatni, így a fenntarthatósági adatok javulnak.