A katalógusok a marketing egyik legrégebbi formáját képviselik, szerepük azonban mára megváltozott. Régebben ez a médium közvetlen válaszadásra sarkallt, ma már viszont az online vásárlás felé tereli a fogyasztókat. Egyre több kifejezetten internetes cég is használ print katalógust annak érdekében, hogy a fogyasztó felkeresse weboldalukat és vásároljon valamit.

Úgy tűnik, az emberek még mindig szeretnek leülni és átböngészni egy jó minőségű katalógust. A funkció megváltozása azonban nem hatott ki a médium változatosságára és népszerűségére; leginkább a médiamixben betöltött szerepét szilárdította meg.

A katalógus most reneszánszát éli a print publikációk praktikus és sokoldalú volta miatt. Mivel a mai világban gyakorlatilag bárki elindíthat egy weboldalt, a szakszerűen elkészített katalógus nem csak a marketingest, hanem a vásárlókat is megörvendezteti.

Az új formátumok és szerkesztői tartalmak mellett kétség sem fér hozzá, hogy a nyomtatott katalógusok még sokáig fontos szerepet játszanak majd a kereskedelmi szektorban.

Alább bővebben kifejtjük, miért célszerű ma is print katalógust használni.

 

 

 

 

Hozzáférhetőség

A print katalógusok előnyei közé tartozik a könnyű használat, a magas bizalom és a hozzáférhetőség. Könnyen hordozhatóak is és többszöri használatra tervezik őket. Míg az internet bármely kereskedelmi folyamatban elvitathatatlan szereppel rendelkezik, a katalógusokból egyetlen pillantással felmérhető, milyen termékek állnak rendelkezésre. A skandináv országokban végzett kutatásokból kiderül, hogy a fogyasztók 38 százaléka katalógusban olvasott először arról a termékről, melyet később a neten megvásárolt (E-Commerce in the Nordics, 2011).

 

 

 

 

 

Tájékoztatás

A katalógus egyszerűen hozzáférhető információforrás - lapjain a fogyasztókat foglalkoztató kérdések nagy részére meglelhető a válasz. A termékek ára, kinézete, színe, mérete, minősége, teljesítménye stb. mind könnyedén kommunikálható. Kutatások bizonyítják, hogy a fogyasztók szerint a katalógusok megfelelő módon ismertetik a termékeket és megkönnyítik a különböző termékek összehasonlítását (E-Commerce in the Nordics, 2011).

A termékinformáció közvetítése még gazdagabbá vált a QR-kód és az AR-technológia bevezetésével, melyek által a felhasználó az online tartalomhoz - mint a termékekről készült videók és interjúk - is egyszerűen hozzáférhet; mindez új dimenziót nyit a katalógusok médiumában.

 

 

Forgalom-irányítás

A digitális médiáról a printre való áttérés nem hangzik kézenfekvő stratégiának, azonban egyre több online áruház használ nyomtatott katalógust. A márka fizikai térben történő elhelyezése hatására a fogyasztók aktívabbá válnak. A katalógusok terelik az olvasókat akár a fizikai, akár az online üzlet irányába. A voucher-ek, QR-kódok és a személyre szabott tartalom használata tovább erősítheti ezt a folyamatot.

 

 

 

Márkaépítés

A katalógusok lehetőséget teremtenek arra, hogy a vásárló a márka világának részévé válhasson, olyan élményt nyújtva, amely túlmutat a kirakaton. A megkapó dizájn és a jó minőségű papír használata hatására az olvasó elcsábul és megnő a valószínűsége, hogy megvásárolja a terméket vagy valamilyen más lépést tesz. Mivel a fogyasztó meglehetősen sok időt eltölt a katalógus böngészésével, ha már kézbe vette, ezért a katalógus a márkaépítés egyik leghatékonyabb eszköze.

A katalógusokba most már nemcsak termékinformációk, hanem egyéb tartalmak, elgondolkodtató cikkek is belekerülhetnek - így jött létre a "magalógus" műfaja, amely kombinálja a tipikusan magazinokra jellemző szórakoztató és oktató jellegű tartalmat a katalógusokban megszokott hirdetésekkel.

 

 

 

Célcsoport-meghatározás

A katalógus csak egy az összes fogyasztói érintkezési felület közül és fontos lenne, hogy a legtöbb kereskedelemmel foglalkozó cég marketingstratégiájának részét képezze. A katalógusok akkor működnek a legjobban, ha egy adott célcsoportnak küldik el őket. Az ideális közönség különféle változók alapján határozhatók meg. Érdemes kideríteni, kik azok, akik valószínűsíthetően költeni fognak és ennek megfelelően kiküldeni a katalógust. Jó ötlet például alacsony internet-penetrációjú helyeken hirdetni katalógussal; ez főleg vidéken, illetőleg idősebb polgárok körében fog sikert aratni. Az adatbázis-menedzsment, a célmeghatározás és a vásárlók követése lassan etalonná válik a marketingstratégiában, a márkák pedig egyre hatékonyabban lesznek képesek megtalálni a potenciális vevőket.

 

 

 

A papír és a pixelek integrációja

Sokan a katalógust egyfajta képeskönyvként kezelik, amelyből egy pillantással megállapítható, mi kapható a (fizikai, illetőleg virtuális) boltokban. Érdekesen prezentálhatóak a különféle termékek, modellek, színvariációk, valamint sokszor találhatók benne az adott üzletekről is információk. Minden esetben megtalálható viszont az online vásárlás lehetősége. A kereskedők már régen megértették, hogy a nyomtatott katalógust hibátlanul integrálniuk kell marketingstratégiájukba. A J.C. Penny például öt év hiátus után újraindította katalógusát. Az IKEA AR-technológiát használ kiadványaiban, hogy még hatásosabban mutathassa be szekrényei és konyhafelszerelései működését. Sok irodaszer-ellátó könnyen követhető hiperhivatkozást helyez el katalógusainak oldalára, amely a webshop-ra mutat.

 

 

 

Mérhető hatás

Nagyon sok globális márka még mindig a katalógust tartja a legfontosabb eladásnövelő eszköznek. Sikere könnyen mérhető, ez pedig a marketing-igazgató szempontjából kifejezetten előnyös. A katalógusok jól kombinálhatóak a közvetlen és gyors online vásárlással, így kölcsönösen növelik egymás hatásfokát. A katalógusokba nyomtatott kódok használata révén nyomon követhetők a vásárlások, így nagyon pontos adatok mérhetők - az így nyert információ pedig nagyon hasznos lehet a további kiadások optimális megtervezése során.

 

  Fedezze fel a print erejét. Kattintson ide a fenti cikk letöltéséhez!